کد خبر 957566
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
عراقچی نمایه

عباس عراقچی در ارتباط با فشارهای اقتصادی و امکان اخراج مهاجران افغانستانی ادعاهایی را مطرح کرده است که به‌نظر می‌رسد دلایل متقنی پشت آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش مشرق، «سید حسام رضوی» کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت:

شب گذشته عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه برای تبیین طرح ایران در کاهش برخی تعهداتش در چارچوب برجام به گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو رفته بود.

بیشتر بخوانید:

عراقچی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران و افزایش فشار اقتصادی اعلام کرد: در صورت افزایش تحریم‌های آمریکا و تأثیر آن در کاهش درآمدهای نفتی مجبور به اخراج اتباع افغانستانی از کشور خواهیم شد.

این مقام وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه و برای توجیه این سخنان دلایلی را اعلام کرد که در زیر به آنها نگاه می‌اندازیم:

۱ حضور سه‌میلیونی مهاجران افغانستانی و اشغال فرصت‌های شغلی

عراقچی در بخشی از گفت‌وگوی خود اشاره می‌کند که ایران میزبان حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی است که باعث اشغال حدود دو میلیون شغل شده است.

اولاً این‌که همین نوع ارائه آمار از سوی یک مقام وزارت امور خارجه یعنی عدم تسلط و شناخت. آقای عراقچی به‌عنوان فردی که در سال‌های گذشته بخش بزرگی از مذاکرات و ارتباط میان کابل و تهران را برعهده داشته‌اند قطعاً به جامعه افغانستانی‌های حاضر در ایران و نوع حضورشان واقفند.

بی‌شک بر آقای عراقچی پوشیده نیست که حضور سه‌میلیونی مهاجران افغانستانی خود به خود نمی‌تواند منجر به اشغال دو میلیون شغل شود کما اینکه کودکان، نوجوانان، زنان و دختران افغانستانی مهاجر در ایران به‌تبع اشغال‌کننده فرصت شغلی نیستند.

از سوی دیگر نگاه کوتاه و اجمالی به آمار مرکز آمار ایران در طول حداقل سه سال گذشته نشان داده استان‌هایی که بیشترین حجم مهاجر افغانستانی را در خود جای داده‌اند با کمترین میزان بیکاری روبه‌رو هستند و بالعکس در استانهای ممنوعه برای حضور این عزیزان با درصد بالای بیکاری روبه‌رو هستیم.

۲ خروج سرمایه ۳ تا ۵ میلیارد یورویی از کشور توسط مهاجران افغانستانی

عراقچی در ادامه سخنان خود می‌گوید: کارگران افغانستانی دستمزد خود را تبدیل به ارز کرده و برای خانواده خود به افغانستان می‌فرستند و این مبلغ چیزی حدود ۳ تا ۵ میلیارد یورو است.

همان‌طور که در بالا ذکر شد جامعه‌شناسی حضور افغانستانی‌ها در ایران نشان از آن دارد که اغلب این عزیزان با خانواده خود در کشورمان حضور دارند و طبیعتاً آنچه را به‌عنوان درآمد کسب می‌کنند در کشورمان مصرف می‌کنند.

همچنین با توجه به سطح درآمد افغانستانی‌ها که عموماً پایین‌تر از میزان تعیین‌شده از سوی وزارت کار است کدام محاسبه عددی ریالی و ارزی با توجه به جمعیت کارگران افغانستانی خروج ۳ تا ۵ میلیارد یورویی ارز از کشور را تأیید می‌کند؟

آقای عراقچی قطعاً فرد کم‌اطلاعی نیستند و به‌خوبی می‌دانند که با توجه به بالارفتن ارزش پول ملی افغانستان در برابر ریال ایران و همچنین کاهش ارزش ریال در برابر ریال و با عنایت به دستمزد پایین افغانستانی‌ها واقعاً تبدیل پول ایران به ارز و حواله آن به افغانستان امر مقرون به صرفه‌ای نیست و همین موضوع باعث شد تا بخشی از افغانستانی‌هایی که صرفاً برای بحث کاری و درآمد به ایران آمده بودند کشور را ترک کنند و به موطن‌شان بازگردند.

آقای عراقچی از سوی دیگر کاش نگاه یک‌طرفه‌شان در مورد فرار سرمایه توسط افغانستانی‌ها را کنار می‌گذاشتند.

ایشان فقط کافی بود کمی به آمارهای سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها توجه می‌کردند.

همین چند وقت پیش بود که محمدرضا کلائی شهردار مشهد مقدس اعلام کرد که افغانستانی‌ها چیزی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان درمشهد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حال این موضوع را تعمیم‌دهید به سایر استان‌های میزبان مهاجران افغانستانی که بی‌شک حجم گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر آقای عراقچی حتماً بر این موضوع واقف هستند که بیشتر حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان که عدد کوچکی هم نیست از طریق همین مهاجران افغانستانی انجام می‌پذیرد.

در ذیل برخی دیگر از منافع مالی حضور این عزیزان در ایران برشمرده خواهد شد.

۳ تحصیل رایگان کودکان مهاجر افغانستانی در ایران

چند سال پیش بود که مقام معظم رهبری در دستوری تاریخی اعلام کردند که هیچ کودک مهاجر افغانستانی نباید از تحصیل بازبماند حتی کودکان فاقد مدارک اقامتی. ایشان سپس دستور دادند که این کودکان از خدمات آموزشی رایگان بهره ببرند.

در همان زمان برخی کوته‌نگران رادیکال به این تصمیم تاختند و آن را خلاف مصالح و منافع ملی دانستند.

با این حال و صرف دقایقی تأمل و تفکر عمق راهبردی این تصمیم روشن می‌شد؛ تصمیمی فرهنگی با هزینه‌ای کم برای امنیت‌آفرینی و جلوگیری از آسیب‌های گسترده اجتماعی در امت واحده اسلامی که البته درک آن برای برخی سخت می‌نمود.

اکنون آقای عراقچی به‌عنوان یک دیپلمات باسابقه باز همان سخنان عوامانه و رادیکال برخی ناسیونالیست‌های افراطی را آن هم در برابر دستور صریح مقام معظم رهبری تکرار می‌کنند.

در واقع این نشان از عدم‌وجود عمق و نگاه راهبردی در یک دیپلمات ارشد کشورمان دارد و این‌که مشخص نیست چه‌کسانی و با چه انگیزه‌ای این‌گونه این موضوعات را برای ایشان تبیین کرده‌اند و ایشان به‌زبان آورده‌اند.

بی‌شک تحصیل کودکان مهاجران افغانستانی و بالارفتن سطح سواد و روابط اجتماعی این عزیزان منافعی بسیار بیشتر از هزینه‌های مالی آن در آینده دارد.

۴ دانشجویان افغانستانی و هزینه آموزش

عراقچی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره حضور ۲۳ هزار دانشجوی افغانستانی در ایران و هزینه بالای آموزش می‌گوید.

آیا واقعاً آقای عراقچی نمی‌توانست از هم‌قطارانشان در وزارت علوم در این مورد پرس‌وجو کند؟ آیا دانشجویان افغانستانی به‌صورت رایگان در ایران تحصیل می‌کنند؟ آیا ارزی از حضور این دانشجویان در جیب کشور نمی‌رود؟

آقای عراقچی به این سؤال پاسخ دهند که چه‌تفاوتی در هزینه میان دانشجویان افغانستانی و دانشجویان خارجی از سایر کشورهاست که اکنون همه هزینه آموزش را متوجه تنها این قشر دانسته و حاضرند برای حضور دانشجویان چشم‌آبی موبور از غرب حتی با دولت‌هایشان وارد مذاکره شوند؟

به‌نظر می‌رسد عراقچی در این بخش نیز با مشاوران خوبی به‌مشورت ننشسته و از سر احساس و هیجان سخنانی را اعلام کرده است.

۵ هزینه درمان افغانستانی‌ها در ایران

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر به هزینه‌های درمانی مهاجرین افغانستانی اشاره می‌کند. اندک آشنایی با مسائل افغانستانی‌ها حکایت از آن دارد که آن دسته که به‌صورت قانونی با در دست داشتن گذرنامه در ایران اقامت دارند هزینه‌های درمانشان را به‌صورت ارزی پرداخت می‌کنند.

آن دسته از افغانستانی‌هایی که به‌صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند چنانچه مجبور به استفاده از این خدمات شوند باید هزینه‌های آزاد را پرداخت کنند.

همه سخنانی که در بالا اشاره شد برای آقای عراقچی بود زیرا ایشان در این مورد از نگاه انقلابی و انسانی عبور کرده‌اند و به‌دنبال هزینه و فایده‌های مادی هستند که البته این فقط در برابر مظلومان است و ایشان و تیم همکاران‌شان در برابر مستکبران نتوانستند منافع ملی را حداقل در برجام تأمین کنند.

بگذارید به آقای عراقچی بگوییم چنانچه فاطمیون افغانستانی جان‌شان را کف دست‌شان نمی‌گرفتند و در برابر داعش و وهابیت در هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهای کشورمان پا به عرصه جهاد نمی‌گذاشتند؛ چند میلیارد یورو هزینه برای دفاع از مرزها باید از جیب مردم خرج می‌شد؟

آیا این جهاد و این حرکت چیزی جز رابطه امام و امت واحده اسلامی است؟ آیا این حرکت عظیم چیزی جز دلدادگی به انقلاب خمینی کبیر است؟

آقای عراقچی و دوستان‌شان در وزارت امور خارجه شاگردان خوب و قابلی در درس دیپلماسی بوده‌اند و امروز آنچه را از متون غربی در سال‌های تحصیل خوانده‌اند اجرا می‌کنند؛ آری همین نگاه غلط به ایشان می‌گوید "تو هم مثل ترکیه عمل کن و همان‌گونه که او از اهرم فشار مهاجران علیه اروپا استفاده کرد تو هم این کار را انجام بده و این‌گونه رفقای برجامی‌ات را تهدید کن! ".

اما آیا این بزرگواران نمی‌دانند دلیل حضور افغانستانی‌ها در ایران و جانفشانی‌شان در انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حریم اسلام و انسانیت، منافع و مسائل مادی نیست؟

در ابتدای متن سعی کردیم با زبان خودتان پاسخ دهیم اما دلمان نیامد از نگاه امام و مقام معظم رهبری در اسلام بدون مرز و جغرافیا عبور کنیم و یادآوری نکنیم که افغانستانی‌ها ایران را مأمن و ملجأ مستضعفان جهان می‌دانند و برای حفظ دین و ناموس‌شان به اینجا آمده‌اند حال اگر رهایشان کنیم قطعاً مسیرشان اروپا و غرب نخواهد بود….

کاش بیشتر مشورت می‌کردید و از سر احساس و هیجان حرف نمی‌زدید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 108
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 59
  • محمدرضا دهقان IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    56 51
    مطالب بالا اگر هم که درست باشند که نیستند ، حداقل می توان گفت که در شرایط کشور چرا باید نون خور اضافه هم داشته باشیم اگر شرایط ازرش پول افغان بالاتر هست پس باید افغانیها بی فکر باشند که ایران را ترک نمی کنند این طور که شما میگید هم نیست وجود اتباع بیگانه برای کشور سودی نداره
    • محمد IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      6 1
      اگه سودی نداره پس بگو بزارن مرزها رو باز کنن تا برن جای دیگه
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      12 1
      فرضاً نظر شما درست عراق چی چه موقع برمیگرده عراق
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      16 19
      بند آخرو دوباره بخون .برای حفظ دین و ناموس به کشور حامی مظلومان جهان پناه آوردن . البتع درکش برای امثال شما که هنوز حرفای این دولت نفوذی و خائن و آماراشون رو باور داری سخته .
    • IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      13 1
      پیروی از اخلاق انسانی دلالت میکنه که خوی حیوانی و درندگی رو باید کنار گذاشت و دستان و بازوان کنار هم باشیم نه خارهایی در قلب همدیگر
    • احمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      1 5
      تو خیلی احمقی و خیلی نادون
    • ابوحسام FR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      7 7
      هنوز زوده و درک و فهمت خیلی خیلی پایینه که این اراجیف رو میگی چون خدمات بی نظیر برادران افغانستانی مان در هشت سال جنگ علیه ایران رو نمیدونی و نمیدونی بالاس ۳هزار شهید دفاع مقدس دارن نمیفهمی که تاثیر فوق العاده فاطمیون در نگذاشتن تخریب حرم بی بی زبنب و امنیت کشور رو درک نداری هنوز بفهمی که چقدر این عزیزان در کشور تاثیر مثبت دارن
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    53 41
    افغانی ها خیلی وقت پیش باید ایران رو ترک میکردن
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    38 46
    اگر کارگران افغانی از ایران خارج شوند ، کارگران ایرانی ، دُرُسته ما کارفرماها را قورت می دهند !
    • US ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      17 9
      بله به خاطر اینکه شما بَرده لازم دارید نه کارگر.
  • FR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    44 6
    به امید محاکمه خیانتکاران وسلطانهای دیپلماسی ذلت !
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    47 35
    تنها تصمیم درستی که دولت روحانی گرفته همینه البته اگه اجراش کنه
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      6 6
      حالتون خوب نیست مابااونا همسایه ایم فکرنکرده حرف میزنید بنده خدا فعلا باید ازهمینا تشکر کنید مثل اینکه اینبرجام گلابیاش تمام شده ولی این دوهمسایه دارن بهتون میدن اگه اندکی فهم وشعور سیاسی داشته باشی میتونی منظورمن خوب بفهمی
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    35 8
    عراقچی در زمینه های مختلف دیگه هم حرفهای بی ربط زیاد زده. مثلا درتعریف وتمجید از برجام وسند ۲۰۳۰ و.....الی ماشالا که آخرش نتیجه همه اش زرشک هم نبود
  • DE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    24 8
    تهدید اروپا به اخراج افغانها و ترور و ارسال مواد مخدر و غیره نه فقط چهره پلیدی از ایران می سازد بلکه اینها چرا نمی فهمند که اروپا هرگز میلیاردها سود تجاری خود را با آمریکاو سایر کشورها به خطر نمی اندازد . ضمنا گوی خبر ندارید که اروپا چنان مرزهایش را بسته که افغانها و سایر ملیتها به زحمت و با هزاران خطر باید خود را به خاک اروپا برسانند . تازه وقتی می رسند ، به خاک کشورشان برگشت داده می شوند .
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    18 23
    فارس کاسه داغتر از اش شده. وجود افاغنه در ایران قطعا برای کشور هزینه داره. حالا اینکه ایران با مهمان نوازی داره از اینها پذیرایی میکنه بکنه ولی خواهشا این تحلیل ها و توجیهات آبکی رو بذارید کنار.
  • US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    9 26
    رییس جمهور امریکا به تحریم هایت ادامه بده کارت خیلی درسته تا تحریم نشویم ادم نمی شویم .
    • رضا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      3 0
      یعنی ما با شما میشم 80 میلیون
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    16 11
    چه پاسخی ؟ مرد جوان کشور خودمون بیکار و مستاصل هستند سن ازدواجشون پایین که چه عرض کنم ،گذشته! شما میخای جواب کسی رو بدی که بعد هزار سال حرف درست رو گفته؟ نکنه بودجه ای که به خاطر از سازمان ملل میگیرین زیر دندونتون مزه کرده؟! بفرستین برن مملکت خودشون و با تعصب اباد کنن. یه افغانستان اباد مایه افتخار منطقه هست مه یه افغانستان با میلیونها اواره
    • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      0 1
      البته اگر همین دولت تدبیر و کلید و قفل و امید و این حرفا دست از سر طالبان برداره افغانستان هم آباد میشه
  • علی برکت الله IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    19 19
    سلام ..... باتشکر از اقای دکتر عراقچی نمردیم و ی کلام از مادر عروس شنیدیم بالاخره.... اقای سردبیر هم احتمالا یا افغانی هستن یا ی همسایه افغانی داشتن که خیلی هوای افغانیا رو داشته و بدجور سنگشون به سینه به میزنه ....
    • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      7 6
      زنده باد
  • محسن IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    19 8
    عراقچی بجای اینکه اروپا را تاهدید کنه افغانیها را تاهدید می‌کنه انگار این افغانیها بودن که برجام آقای عراقچی بهم زدن زورش به مردم افغانستان رسیده یک روزی آقای عراقچی برجام روحانی راحلواحلوا میکرد امروز دستش چنان خالی است چیزی نداره توتلویزیون بگه به فکر اخراج افغانستانی‌ها می افته
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    11 9
    واقعیت همین است صداقت یعنی این
  • IN ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 0
    دندون تو دهنش نذاشتید :)))
  • حسن خسروی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    12 17
    باید بگم تعداد برادران افغانی سه برابر ان چیزی دست که اعلام شده است بااین وجود برای ادمهای کاری درکشور کار زیاده ونیازی به اخراج افغانیها نیست
    • حمید IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      4 0
      مگر یک ایرانی میتونه در یک کشور به این آزادی که اتباع خارجی دارن زندگی کنه . اینقدر ساده لوح نباشید مهاجر باید به کشور خودش برگرده این کار باید سالها پیش انجام میشد ای کاش سری به افغانستان میزدید تا ببینید با ایرانی مانند حیوان برخورد میکنند فقط بگم متاسفم برای شما
  • نیما IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    33 12
    افغانی ها نباشند بهتر است راست میگه
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 1
    آقای رضوی آفرین و مرحبا
  • RO ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    21 10
    عراقچی یک سیاستمدار است و با این حرف ها قصد فشار بر امریکا را دارد با اخراج مهاجران افغانی امریکا و اروپا را با چالش مواجه خواهد شد .ولی تو که اسمت را گذاشتی کارشناس لطفا دیگر کارشناسی نکنید چون این مسایل سیاسی هستند وبه تو ربطی ندارند.
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      5 1
      دیدم چقدر در سیاست واردند. سال۹۴ توافق شد. الان ۹۸ است. آفتاب تابان که گفته شد هنوز نتابیده؟!!! فناوری هسته ای محدود شد.بعد از چند سال هنوز دارن دنبال اروپا میدوند. بعضی ها خودشون رو به خواب نزنن.
  • علی FR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    23 10
    اشتباه نکنید .همه افغان ها در ابران هزاره های شیعه مذهب تشکیل دهنده لشکر فاطمیون نیستند بلکه 80درصد افاغنه در ایران، پشتون های ضد فارس و ضد شیعه هستند که در ابران سکونت دارند که خطری مهلک برای کشور هستند .
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    19 7
    فاطمیون در کل چند هزار نفر نمیشن چرا بسط میدین که سه میلیون افغانستانی ؟
  • ن IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    8 1
    کلآ میشه گفت گند زدین به این مملکت بی صاحب با این سیاستهایتان.
  • ن میم US ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    14 8
    همانطور که جناب عراقچی فرمودند من خودم دیدم که سال گذشته چگونه انها ارز از کشور خارج افغانی را می شناسم پسراش در المان درس می خوانن ودر ایران خودش وزنش سبزی فروشی وماهی یکبار می رود افغانستان سر کشی به باغ وخانه اش افغانی ها باید بروند ما مالیات اب وبرق گاز می دهیم انها بیستا نفره در یک اتاق ده تا نون بربری می خرند ونه اجاره نه مالیات وعید هم میرن افعان خیلی هم پر رو شدن برن امریکا به ما چه زمان
  • محمد IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    14 11
    عراقچی حرف دل ملت را زد... به کوری شما.....
  • کشاورز AE ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    24 9
    متاسفم .جوانان مملکت تان بیکارهستند.آن وقت شما دفاع میکنید.آقای عراقچی بسیارحرف منطقی زده اند.آنقدرجوان آماده جنگ درکشورخودمان داریم نیازی به آنها نیست .
  • مردبدهکارمهریه ایرانی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    19 14
    آقای عراقچی شیرمادرت حلالت باشه مرد،درست فرمودی من کارگرایرانی شاغل درساختمان بودم وحضوراین موجودات(افغانی)اشغالگرباعث اخراجم ازکارشد،نگارنده این مقاله ازبیت المال مسلمین حقوق دولتی داره میگیره وشعوردرک بیکاریونداره ونمیفهمه معنی حرفای شمامردعزیزوسربلندوخادم ملت رو ممنونم آقای عراقچی بخداوماه رمضون قسمت میدم افغانیایاروبیرون کنیدبرن ماوظیفمون دفاع اازهمه مظلومای عالم نیست که ...
  • از قم IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    13 9
    تمام مسائلی که عراقچی گفت بسیار صحیح است و او به باند های مافیایی جدیدی که توسط افغان ها درست شده اشاره نکرده و این تعداد افغانی باید راهی اروپا شوند تا اروپاییان هم بدانند هزینه ی پذیرش مهاجرین چقدر است
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 7
    باباشما آخرشید حرفهای عراقچی سیاسی وخطاب به رئیس جمهورافغانستان بودکه توتحریمهادارن باآمریکاییها همکاری میکنن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 7
    چرا هیچ کی نمیفهمه منظورشو؟ خیلی از ماجرا پرت هستید! منظورش اینه که از ایران بیرونشون میکنیم تا به سمت اروپا سرازیر بشوند و در واقع اروپا را تهدید میکنه!
  • ایرانی IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    24 7
    با این مزخرفات کشور را به باد دادید. بله خیلی وقت پیش باید افغانی ها را اخراج می کردید...
  • اسماعیل IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    19 8
    اتفاقا خیلی خوب کاریه .همشونو اخراج کنین.وقتی خودمون مشکل داریم
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 5
    امت واحده ؟ ابله هر کس فکر منافع خودشه . حرف احمقانه نزن .
  • شاهرخ IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 6
    تازه 3میلیون قانونی چند میلیون هم غیرقانونی هستند هرجا میری افغانیها اونجا هستند چند ده توایران زندگی میکنند اونها خودشون کشور دارند باید بروند کشور خودشون
  • نيما IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    21 6
    مشرق جان ولمون كن مملكت رو عراقي و افغاني گرفته خوب رأست ميگه ديگه چراغي كه خونه رواست به مسجد حرام كارگر ايراني بيكار ميفهمي حالا بگو جلوي داعش جنگيده چي شد؟ دو دستي دادين به روسيه
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    1 3
    منظور تهدید اروپا به گسیل سیل مهاجران از طریق ایران به انجا بود. با هوش.
  • ناشناس IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    9 7
    شما حرف نزنی بهتره نکنه خودتم افغانی
  • ف.پ. IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    8 7
    حق با اقاى عراقچى است. حضور بيشمار بيگانگان بدون شک يک تهديد در عرصه هاى مختف است. حالا هى ببافيد!!!
  • احسان IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    11 7
    خاک بر سرت کنن که نمیفهمی تو این وضعیت چرت و پرت نگی و بفهمی که آقای عراقچی به چه علت دارن این حرفارو میزننن
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 8
    به نظرم شما افغانی هستی یا حداقل وطن فروشی
  • منصور IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 7
    شما با دار و دستت اگا از این ملت اخراج بشید سودش خیلی بیشتره. وضعیت جامعه رو ببینید با کجارسوندید متاسفم برااونهای که شما سر کار گذاشتند
  • US ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 5
    عراقچی خواسته اروپایی هارو از موج جدید مهاجران غیرمجاز بترسونه پس جدی نگیرید
  • تورج IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    5 10
    برات متاسفم عراقچی ، قحطی رجال بود شما رو بردن برای مذاکره ؟ ترسو ، بی غیرت ، لشکر فاطمیون یادت نره .
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    10 7
    با سلام آقای عراقچی یک ایرانی تمام عیار است و کاملا منطقی فرمودند
  • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 2
    اروپا میخواست صد هزار پناهندهء سوری را بپذیرد آنچنان غربت بازی و قرشمال گری در آورد که حیرت جهانیان را بر انگیخت آنگاه ما چهل سال است که از برادران افغانی پذیرائی میکنیم بدهکار هم شده ایم .!!!!!!!!!!!!!!!!؟عجب دنیائی است ؟.
  • بهروز IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    5 3
    ‏اروپایی ها سالانه ۶میلیارد یورو به ترکیه نقدی پرداخت می کنند که سد راه آوارگان سوریه به اروپا شود.سیل آوارگان کابوس اروپاست ‏چرا ایران در قبال هشت میلیارد یورو که صرف مهاجران به ایران می کند چنیین مطالبه ای از اروپا نداشته باشد؟ ‏ایران باید برای تامین هزینه نیروی انسانی ومالی خود در مبارزه با مواد مخدر وهزینه سه میلیون مهاجر با اروپا وارد گفتگو شود.اگر نمی پذیرند راه ترانزیت و مهاجرت را باز کند.پایبندی ما به اخلاق آنان را جری کرده است.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 1
    شیره می مالید گرچه بر سر خودتان
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 4
    من شخصا نسبت به آقای عراقچی نظر مثبتی داشتم ، اما این متن رسا و استدلالات آن چنان متقن و جامع و مانع است که نطرم را تغییر داد. کاش اینگونه پاسخهای محکم به ادعاهای خام و نسنجیده بهتر و بیشتر منتشر شود.
  • CA ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    8 6
    وقتی مردم خودمان گرسنه هستند و در شرایطی که دولت افغانستان آب هیرمند رو روی ما بسته ، هیچ دلیلی برای پرداخت هزینه های اتباع کشورهای دیگر وجود ندارد .
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 3
    در اینکه این عزیزان به خاطر شرایط جنگی در آن زمان به کشور همسایه خود که از لحاظ زبانی و مذهبی به آنها نزدیک است مهاجرت کردند امری طبیعی ست، نیاز نیست منت بگذاریم . الان بسیاری از آنان به کشور خود بازگشتند .ولی متاسفانه خلاف واقع حرف زدن دارد به عادتی برای برخی مسئولین تبدیل میشود .
  • US ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    9 2
    نگران نباش اقای عراقچی تا چند وقت دیگه کل ایرانیا کشورو ترک میکنن
  • سیدرضا AE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 0
    عالی پاسخ دادید این هم از نوع منطق سیب و گلابی دوستان است.....‌
  • اسد IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 4
    واقعا مغرضین حالا هر چی میخواد باشه مشرق عقده ای و مغرض است
  • سعید IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    1 2
    بعیده این حرفا بدون هماهنگی باشه.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    9 19
    عراقچی یا نادان است یا خائن و در هر صورت می باید برکنار شود
    • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      3 5
      ایشون خائن نیست، مفت خوری دیگه بسه براتون. لطفا با لشکر فاطمیون توی کشور جنگ زده خودتون وارد جنگ با آمریکا و طالبان بشید که خیلی واجب تر از جنگ توی سوریه هست. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه.
  • ..... IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 6
    احتمالا این رضوی اصالتا اهل افغانستان میباشد
  • ..... IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    6 6
    احتمالا این رضوی اصالتا اهل افغانستان میباشد
  • شاهد IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    9 5
    من صد در صد با گفته اقای عراقچی موافقم هرچند که اخراج اتباع بیگانه بیشتر در حد یه بلوف سیاسیه ولی چنانچه روزی تحقق پیدا کند قطعا بسیاری از مشکلات اشتغال و فساد در جامعه ما کمتر خواهد شد
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    12 6
    اگر از وزارت خارجه یکنفر حرف درست زد همین عراقچی بود دلایل نویسنده مقاله غیر واقعی ودروغ هست بخاطر جنگ با شوروی میلیون ها افغانی به ایران مهاجرت کردند 30ساله جنگ تموم شده و هنوز توی ایران موندن چرا چون کار دارند وخوب تو ایران پول در میارن و زندگی راحتی دارند ما انقدر بدبخت شدیم که حتی سهم حق ابه هیرمند رو نمی تونیم بگیریم کم افغانی ها تو ایران جرم جنایت کردن م مقامات عرضه برخورد باانها رو ندارند باید این افغان ها از ایران برند و شغل و امنیت برای ایرانی باشه
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    5 5
    آقای عراقچی حرف درست و حق زده و حرف حق همیشه تلخه...
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    11 2
    دولت روحانی و افساد طلبان گند زدند حالا حی ماله بکشند
    • حمید RO ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      3 1
      اگر پول‌هایی که اختلاسگران بالا کشيده‌اند پس دهند تمام بیکاران ضاحب کار میشوند
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 0
    آقای رئیس جمهور وتیم دولت بفرض(ما اقلیت مردم)هدفمون نابودی ابرقدرتها واسرائیل وعربستان هست ومیخواهیم(بجنگیمو،بکشیمو وکشته بشویم)چرا با برجام جلویمان سد کرده ای!؟(شمایی که میگوی مردم را زوری نمیتوان به بهشت برد،پس چرا جلوی بهشت را سد کردی!؟)
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 5
    افغانها در گذشته هم توی ایران بودند. با اخراجشون دولت میخواد وجهه ی نابود شده ی خودش رو درست کنه، وگرنه جوونای ایرانی حوصله کارگری کردن ندارن.
    • علی ولی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      1 0
      یعنی همه افغانی ها کارگر هستن؟ چرا جک میگی؟ افغانی هست داره قضای سبز کار میکنه، افغانی هست مغازه داره، افغانی هست انبار ضایعاتی داره، افغانی هست تولیدی زده. لطفا بدون سواد کافی حرف نزنید.
  • AE ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 6
    آقای عراقچی قبول کنه حرفای اشتباهی زده و عذرخواهی کنه .اگه عمدی نباشه خوبه مردم افغانستان خیلی دلشکسته وسختی کشیده اند حقش نبود اینجور رفتار کنند.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    1 0
    چی میفهمه ...
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 3
    بی عرضه ها در مذاکرات بلد نبودند از دشمن امتیاز بگیرن یا قرار داد را محکم ببندند حالا دستشان به خر نمی رسه پالانش را برداشتند و مهاجرین افغان را تهدید می کنند ، جل الخالق از آین تیم برجام،
  • علی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 1
    بگید به جز حاشیه درست کردن و پرت کردن حواس مردم چی بلدی این آقا همون یه که میگفت کشاورزی آب بره و باید گندم رو از خارج وارد کنیم اف بر سکوت ما مردم مگه قرار نبود اگر آمریکا از برجام خارج شد ما آن را آتش بزنیم چی شد
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    14 1
    افغانی‌ها خودشون دارند میرند. الان با نرخی که برابری ریال با دلار پیدا کرد کارکردن در ایران نمیصرفه. رفتند توی کار قاچاق ارز. براشون باکلاس تر و راحتتره.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    60 3
    معلوم شد توی باند فارس و مشرق از افغانی ها هم هستند.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 2
    احتمالا گلابی های برجام رو افغانی ها چیدن، حالا باید تاوان بدن. احتمالا تو این دولت مردم ایران هم باید برن فکر کنم پول کم آوردن برای حقوق های نجومیشون
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 2
    حرفهای عراقچی کاملا معقوله وقتی قراره نفت ازما نخرن خود ملت ایران ندارن بخورن . فردا فکرکنم همه چیمونم پولی بشه الانم البته هست .بعد چه طوری خرج دانش اموز و دانشجو وچندمیلیون افغانی کنیم ؟ یه وقتی سفره نفت پهن بود همه میومدن میخوردن الان دیگه همه چیز تموم شد . امثال رضوی هم اگه خیلی دلسوزه چندتا ازاین افغانیارو شب ببره خونش از جیب خودش خرجشونو بده لازم نیست از خزانه ملت بذل وبخشش کنه ! بیشتر مهاجرای افغانی تو ایرانم شیعه نیستن که لااقل بگیم پولمون رفت تو تربیت نسل شیعه ! من خودم دانشجوی دانشگاه ازاد یکی از استانای اطراف تهرانم . چندروز پیش نمایشگاهی تو این شهر برای ماه رمضون گذاشته بودند مردم از صبح یه صف طویل بسته بودند برای خرید شکر وگوشت یخ زده وبرنج خارجی . درصورتیکه نمایشگاه بعدازظهر باز میشد . ملت بیچاره برای یه چندکیلو گوشت یخ زده وبرنج خارجی که معلوم نیست چی هست بادهن روزه ساغتها تو صف معطل بودند بعد خنده دار اینه که یه نفر بیاد از مهاجرانی دفاع کنه که همکیش سران افغانین که باامریکا علیه ما همکاری میکنند برای تحریمای شدیدتر ! البته یه نفر انقدر انسان دوست باشه خیلی خوبه ولی کسی که انساندوسته اول ازجیب خودش خرج کنه نه بقیه بگذریم که بیشتر این حرفها به خاطر عقدههای سیاسی ازهمدیگست .
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    603 2
    مسئولین مشرق نیوز تعجب میکنم که به جای اینکه هوای بیکاران هموطنت رو داشته باشید دلواپس آینده افغانهای شاغل در وطنت هستید! وطن فروشی و غریب پرستیتون بهم ثابت شده و مطمئن باشید زمانی که نظام برگرده اونوقت مردم خود و خانوادتون رو میفرستند افغانستان برای بردگی
  • US ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    119 3
    کاری با گفته های دکتر عراقچی و مخالفانشون ندارم ولی شاهدیم که باغات میوه اطراف تهران را اجاره کرده اند و هر کدام سالی حداقل 500 میلیون سود فروش را برداشته و بگفته شما خوانوار 5 نفره اینهمه پول را کجا مصرف میکند. البته که به دلار تبدیل کرده و میفرستند این را شاهد بودم برای این روند رو به تزاید اشغال مشاغل توسط افاغنه باید فکری کرد .نه مالیاتی و نه کنترلی. واقعن مسائل دیگر بماند که جای گفتنش نیست
  • علی IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    192 4
    بقران اگر عراقچی گفته بود افغانیا بمونند همین مشرق اولین سایتی بودکه بهش گیرمیداد جنایتایی که افغانیاتوایران میکنن کم نیست هزاربار تواین سالا سربازای مرزی مارو ربودند تو تمام شبکه های اجتماعی به ایرانیا توهین میکنند
  • زاهد SE ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    16 3
    من ساکن کشور سوئد هستم،چند سال پیش که موج مهاجران به اروپا راه افتاد،تعداد قابل توجهی افغان میانشان بود. خیلی ها برای گرفتن اقامت سنشان را زیر ۱۸ سال اعلام کردند که بعدها با آزمایش دندان مشخص شد که خیلی بالاتر از ۱۸ سال هستند.و الان شدن یه مغزل برای جامعه سوئد.آقای عراقچی درست فرمودند چون اخراج آنها از ایران و مهاجرت آنها به اروپا هزینه بالایی رو دست اروپا میگذاره. اینجا اغلب شان بیکار و مزاحم نوامیس مردم هستند. همه از دستشان عاصی هستند .کار نمی کنند،درس نمی خوانن و فقط دنبال کار خلاف هستند.چند سال پیش که بازی دوستانه فوتبال بین ایران و سوئد بود برای اینکه حال ایرانی ها رو بگیرند طرفدار سوئد شده بودن.در کشور ایران که بزرگ شده بودند و از مزایای انسان دوستانه ایرانی ها استفاده کرده بودند.حالا میانشان چند انسان واقعی اگر هست که فاطمیون رو تشکیل می دهند نمیشه بسط به کل داد. سیاستمدار یعنی کسی که منافع ملی را در وهله اول در نظر بگیره. آقای عراقچی سیاستمدار خبره ای هست که داره تمام مراحل فشار به اروپا را گوشزد می کنه.الان یک سال هست که اروپایی ها دارن وقت میخرند و ایران رو بازی میدند.چرا باید تمام فشارها روی ملت ایران باشه و اونها هیچ اقدامی نکنند.شما که ایشان را متهم می کنید باید درک درستی از مسائل دوروبر داشته باشید.امیدوارم مثل همیشه که آقای خامنه ای با تدبیر بی نظیر شان کشور را سروپا نگه داشته اند این بار هم با راهنمایی شان از سد تحریم ها و دشمنی های آمریکا و اروپا عبور کنند. زنده باد رهبرم،زنده باد ایران
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 0
    غربزده ها اگه واقعا دغدغه حل مشکلات را دارند، جیب ساکنان شمال تهران را بتکانند که سرمایه های آنچنانی را از کجا آورده اند؟ هر کسی از حرام جمع کرده، باید پس دهد بخصوص سیاسیونی که سرقت کرده اند. بنظرم چند برابر آن۸ میلیارد یورو یا دلاری که گفتی، از جیبشان تکانده خواهد شد‌.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    3 2
    حیا هم خوب چیزی است. بزک کنندگان برجام باید پاسخگوی ضربات خود باشند. غربزدگی جز ضرر چیزی ندارد. یک روز وعده میدهند اگه فناوری هسته ای را محدود کنیم، تحریم ها را بر میدارند. انقلابی ها گفتند بر نمیدارند. آخر سر هم دیدیم که همان حرف انقلابی ها درست بود. حالا نسخه اخراج افغان ها را تجویز میکند. با سابقه ای که از این جریان غربزده دیدم، اگر صد مذاکره کنند و دهها دستاورد را بر باد دهند، میگن مذاکره صد و یکم دیگه مشکلات حله. بس کنید فریب را./ غربزده ها دیکته های غرب را دنبال نکنند.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 0
    جالبه از هر شصت نفر، پنج نفر هم با نظرات این متن موافق نیستند! کجایی مشرق؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    1 3
    اگر به حماقت و نفوذی بودن این احمق شک داشتم با این چرندیات به یقین رسیدم
  • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    1 3
    متاسفانه انگار ماموریت این دولت شده تیشه زدن به ریشه هر چی دستاورد مهم و خداپسندانست که در کشور و منطقه باعث ثبات و امنیت و برتری دنیای اسلام در برابر زیاده خواهی و جهانخواری غرب شده،یکیش هم همین دلبستگی و وحدت اسلامی بین برادران دینیمون که در این چند سال به خواست خدا و مدد همین وحدت و جانفشانی تونستیم جلوی شرارتهای دوستان کاخ نشین اروپایی و آمریکاییتون رو بگیریم.
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    3 2
    راستی یادم رفت اکثر مردم ایران مخالف نظرهای نویسنده این مقاله هستند. احتمالا افغانی ها روتون ی نفوذی دارند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 4
    خفه شو مشرق وطن فروش افغانیا دوست امریکان برن گمشن تو بغل امریکا کل فاطمیون ۵۰ هزار نفر نیست ایران ۱۱ میلیون افغانی ریخته خیلی الاقی که طرفداری میکنی ازینها واقعا که دشمن نظام و مردم همین شما وطن فروش هستید
    • مهدی IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      6 4
      از مدل و منطقی که جواب دادی، درجه حیوانیت خودت را مشخص کردی، ان شالله خدا هدایتت کنه
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    0 3
    شما که دم از انقلابی میزنید چرا بلاد و امت های کفر اینهمه پیشرفته هستن و شما امت های اسلامی چه شیعه و چه سنی این همه عقب افتاده اید؟
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    591 0
    با مهمان نوازی موافقم و با نژادپرسنی مخالف ولی را گفنه در شرایط کنونی اخراج افانیها خیلی یه صلاحه
    • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      0 0
      استفاده ی ابزاری از اقلیت های انسانی در جهت پیشبرد اهداف سیاسی عین نژادپرستی است.
  • حسین IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    2 1
    واقعا مرسی از نشر این آگهی.15ساله در آلمان زندگی میکنم و العان اگه پدرومادرم اجازه بدن همین فردامیارمشون هانوفر اما بخاطر اینکه ایران کشوراسلامی است حاظر به ترک خاک ایران نمیشوند.بدونیدکه ایران کشورهمه ماست چ ایرانی وچه افغانستانی!!
  • US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    2 3
    خاک بر سر ما که همچین مسئولان کودنی رو سر کار آوردیم. به جای اینکه تصمیمات رو با مشورت تیزهوشان و خبره ترین کارشناسان بگیریم، شخصی مثل آقای عراقچی -که قبلا سابقه نظریات هوشمندانه اش رو داریم- تصمیم گیری میکنه. منطق رو هم کنار بگذاریم، ما اساسا مردمی با فرهنگ هستیم. این چه جملات سخیفیست؟!
  • حیدر صالح IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 0
    در خصوص سرنوشت مهجران و پناهجویان پارامتر های بسیار پیچیده موجود است و باید کار جامعه شناسانه بین دولت مهاجر پذیر و مهاجر فرست انجام شود . تکلیف خانواده های طرف ایرانی و طرف مهاجر چیست ؟ تکلیف فرزندان اینها چی ؟ به الخصوص فرزندانی ایران زاد که پدر مهاجر باشد و قید حیات نباشد ؟
  • علی IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 0
    بدترین اتفاقی که الان رخ داده، مظلوم کشی هست، یعنی تو این همه ابر قدرت زورمون به اتباع افغانستانی رسید؟ قلب انسان به درد میاد، انصافم خوب چیزیه
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 0
    فقط توانستم در جواب تمام نظراتون یه قطره اشک بریزم. هیچ وقت فکر نمیکردم اینجا بودنمون تا این حد بر زندگی تان تاثیر منفی داشته. شرمنده ام بابت تمامی مشکلاتان
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 0
    به نطر من کسانی که برخی پستها را اشغال کرده‌اند وماهانه خداتومان پول می‌گیرند وکار خاصی انجام نمیدند اون پستها را باطل کنند بهتر از تز جنابشان است واینکه کاری که نیروی افغانی با جون دل انجام میده کی میخواد انجام بده آقازاده ها.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 3
    خب اونوقت درمقابل، اروپا هم از برادران ایرانی درخواست میکنه هر چه سریعتر اروپا رو ترک کنن و به وطن عزیزشون برگردن
  • بی نشان IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    352 0
    نظر ایشون ایجاد اهرم فشار بر اروپا بوده برای قبول شروط ایران که اگه ایران پناهنده ها رو قبول نکنه اروپا باید جور ایران رو بکشه چرا الکی جو مدهید هر چند حرفهای بدی هم بزبان نیاورده خروج ارز و بیکاری هم گربان ایران رو میگیره بگذریم ازونهمه جرم و اخطلاط نژادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس